TERJEMAHAN KITAB MATAN TAQRIB

BERMULA INI, ITU KITAB BERBURU DAN MENYEMBELIH
Dan bermula hewan darat yang disanggupi akan dianya hewan darat di atas penyembelihannya hewan darat, itu maka bermula penyembelihannya hewan darat itu pada bagian tenggorokannya dan urat nadi pokok.
Dan bermula hewan laut yang tidak disanggupi akan dianya hewan laut diatas penyembelihannya hewan laut itu maka bermula penyembelihannya hewan laut itu melukainya hewan laut sekira-kira disanggupi diatasnya melukai.
Dan bermula sesempurna menyembelih itu empat segala perkara : pertama, memutuskan kerongkongan pernafasan. Kedua, memutuskan tenggorokan penelan. Ketiga dan keempat, memutuskan dua urat nadi.
Dan bermula yang mencukupi daripadanya penyembelihan itu dua perkara : pertama, memutuskan pernafasan. Kedua, tenggorokan penelan.
Dan bolehlah memakan binatang buruan dengan sebab melukai oleh binatang yang dididik daripada binatang buas dan daripada melukai oleh burung buas.
Dan bermula beberapa syarat mendidiknya binatang/burung buas itu empat segala perkara : pertama, bahwa ada ianya binatang buas itu apabila diperintah akan dianya binatang buas niscaya mengerjakan ianya binatang buas. Kedua, apabila disuruh berhenti akan dianya binatang buas niscaya berhenti ianya binatang buas. Ketiga, apabila membunuh ianya binatang buas akan binatang buruan niscaya tidak memakan ianya binatang buas daripadanya binatang buruan akan sesuatu. Keempat, bahwa berulang-ulanglah demikian empat syarat daripadanya binatang buas.
Maka jika ditiadakan akan salah satu daripada empat syarat niscaya tidak halallah memakan barang yang telah mengambil ianya binatang buas akannya barang. Kecuali bahwa diperdapatkan akan dianya binatang buruan hal keadaannya binatang buruan yang hidup maka disembelihkan akan dianya binatang buruan.
Dan bolehlah menyembelih dengan setiap barang yang melukai ianya barang (tajam) kecuali dengan gigi dan kuku. Dan halallah menyembelih oleh setiap orang islam dan kafir yang berpegang pada kitab seperti yahudi atau nasrani. Dan tidak halallah menyembelih oleh kafir majusi dan kafir penyembah berhala dan tidak (halallah menyembelih) oleh yang sepadan dengan keduanya daripada orang kafir yang tiada jenis kitab suci baginya orang kafir.
Dan bermula penyembelihan janin (anak binatang dalam kandungan) itu dengan cara menyembelih ibunya si janin. Kecuali bahwa diperdapatkan akan dianya janin hal keadaannya janin yang hidup maka disembelihkan akan dianya janin.
Dan bermula barang yang dipotongkan akan dianya barang daripada binatang hidup itu maka bermula dianya binatang itu bangkai kecuali beberapa bulu daripada hewan yang halal yang bermanfaat dengannya bulu pada pembuatan tikar dan pakaian.

BERMULA INI, ITU SATU FASAL PADA MENYATAKAN HUKUM MAKANAN YANG HALAL
Dan bermula setiap hewan yang telah memandang baik oleh orang arab, itu maka niscaya bermula dianya hewan itu halal. Kecuali barang yang telah datanglah hukum dengan haramnya barang. Dan bermula setiap hewan yang telah memandang jelek oleh orang arab, itu maka niscaya bermula dianya hewan itu haram. Kecuali barang yang telah datanglah hukum dengan boleh memakannya barang.
Dan haram daripada binatang buas oleh barang yang sabet baginya barang itu gigi taring yang kuat yang membunuh ianya binatang dengannya gigi taring. Dan haram daripada burung unggas oleh barang yang sabet baginya barang itu kuku yang kuat yang melukai ianya burung unggas dengannya kuku.
Dan halal bagi seseorang yang berada dalam kesempitan oleh bahwa memakan ianya seseorang daripada bangkai yang diharamkan akan barang yang memelihara ianya seseorang dengannya barang akan nyawanya seseorang. Dan sabet bagi kita itu dua bangkai yang halallah keduanya, (toh dua) yaitu : bangkai ikan dan belalang. Dan itu dua darah yang halallah keduanya, (toh dua) yaitu : hati dan limpa.
BERMULA INI, ITU SATU FASAL PADA HUKUM BERKURBAN
Dan bermula berkurban itu sunat yang dikuatkan. Dan memadai padanya kurban oleh gugur satu gigi daripada biri-biri umur 1-2 tahun, dan oleh gugur dua gigi daripada kambing umur 2-3 tahun, dan oleh gugur dua gigi daripada unta umur 5-6 tahun, dan oleh gugur dua gigi daripada lembu umur 2-3 tahun. Dan memadailah satu unta daripada tujuh orang, dan satu lembu daripada tujuh orang, dan satu kambing daripada satu orang.

Dan bermula empat perkara itu yang tidak memadai ianya empat perkara pada kurban : Pertama, rusak mata yang nyatalah rusak matanya binatang. Kedua, pincang yang nyatalah pincangnya binatang. Ketiga, sakit yang nyatalah sakitnya binatang. Dan ke empat, kurus binatang yang hilanglah dagingnya binatang daripada tulang.
Dan memadailah yang dipotong dua ginjal dan yang pecah dua tanduk. Dan tidak memadailah yang dipotong dua daun telinga dan ekor. Dan bermula waktu menyembelih itu mulai daripada waktu salat hari raya adha hingga terbenam matahari daripada akhir tiga hari tasyrik (pada hari raya keempat).
Dan disunatkan ketika menyembelih akan lima segala perkara : pertama, membaca bismillah. Kedua, membaca shalawat diatas nabi SAW. Ketiga, menghadap kiblat bersama dengan sembelihannya. Keempat, bertakbir tiga kali. Kelima, berdo’a dengan diterima.
Dan jangan memakan oleh orang yang berkurban akan sesuatu daripada korban yang dinazarkan, dan memakan ianya orang yang berkorban akan 1/3 kurban yang disunatkan dengannya kurban menurut imam syafi’i. dan jangan menjual ianya orang yang berkorban akan kurban. Dan memberi makan ianya orang yang berkorban akan orang fakir dan orang miskin.
Dan bermula ’aqiqah itu yang disunatkan. Dan bermula dianya ‘aqiqah itu menyembelih daripada anak yang dilahirkan pada hari ketujuhnya lahir. Dan disembelihkan daripada anak lelaki akan dua kambing, dan daripada anak perempuan akan satu kambing. dan memberikan ianya seseorang akan orang fakir dan orang miskin.
BERMULA INI, ITU KITAB HUKUM PERLOMBAAN DAN MEMANAH
Dan sahlah perlombaan atas beberapa binatang kendaraan (seperti kuda, unta yang pasti, gajah, bighal dan khimar).
Dan sahlah memanah dengan menggunakan jemparing apabila adalah jarak daripada sasaran itu yang diketahuikan. Dan adalah cara memanah itu yang diketahuikan (misalnya, asal mengenai sasaran ; anak panah harus mengenai sasaran dan tidak perlu menetap pada sasaran. atau harus menancap pada sasaran ; anak panah harus melobangi sasaran dan harus menetap pada sasaran. Atau tembus ; anak panah tembus melalui tempat sasaran).
Dan mengeluarkan akan ongkos oleh salah seorang daripada dua peserta sehingga bahwa sesungguh pemain apabila menang ianya pemain maka mengambil kembali ianya pemain akannya ongkos. Dan jika dikalahkan akan dianya pemain niscaya mengambil akannya ongkos oleh lawannya si pemain.
Dan jika mengeluarkan oleh kedua peserta akannya ongkos hal keadaan mengeluarkan yang bersamaan niscaya tidak sahlah mengeluarkan ongkos keduanya, kecuali bahwa memasukkan oleh kedua peserta akan orang ketiga yang menghalalkan.
Maka jika menang ianya orang ketiga maka mengambil ianya orang ketiga akan ongkos, dan jika kalah ianya orang ketiga maka tidak wajib membayar ianya orang ketiga bagi keduanya dua peserta akan sesuatu.

BERMULA INI, ITU KITAB PADA MENYATAKAN HUKUM SUMPAH DAN NAZAR
Bermula sumpah itu memastikan barang yang cenderung ianya barang akan bertentangan, atau menguatkannya barang dengan menyebut nama Allah Ta’ala atau dengan menyebut satu sifat daripada beberapa sifat zatnya Allah.
Tidak sahlah sumpah kecuali dengan lafaz zatnya Allah Ta’ala, atau dengan satu nama daripada beberapa namanya Allah, atau dengan satu sifat daripada beberapa sifat zatnya Allah.
Dan bermula man yang bersumpah ianya man dengan mensedekahkan hartanya man itu maka bermula dianya man itu dipilihkan akan dianya man diantara (menunaikan dengan barang yang telah bersumpah ianya man atasnya barang) dan mewajibkan akannya man dengan sebab nazar daripada bersedekah atau membayar kafarah sumpah. Dan tiada jenis sesuatu pada membatalkan sumpah.
Dan bermula man yang bersumpah ianya man akan bahwa tidak mengerjakan ianya man akan sesuatu, maka menyuruh ianya man akan lainnya seseorang dengan mengerjakan nya sesuatu, niscaya tidak berdosa ianya man.
Dan bermula man yang bersumpah ianya man diatas mengerjakan dua perkara, maka mengerjakan ianya man akan salah satu daripada dua perkara, niscaya tidak berdosa ianya man.

Dan bermula kafarah sumpah itu bermula dianya kafarah sumpah itu dipilihkan padanya kafarah sumpah diantara tiga segala perkara : Pertama, memerdekakan budak perempuan yang mukmin. Kedua, memberi makanan kepada sepuluh orang miskin, yang adalah setiap orang miskin itu satu mud. Ketiga, memberi pakaian kepada sepuluh orang miskin akan satu pakaian per satu orang. Maka jika tidak memperdapatkan ianya seseorang akan salah satu daripada ketiga perkara tersebut, maka niscaya bermula dianya kafarah itu berpuasa tiga hari.